Post-Production _Εργαστήρι Κουκλοθεατροκατασκευές

Παιδαγωγικές προσεγγίσεις και η εμπειρία από το εργαστήρι της Στέλλας

«Το κουκλοθέατρο όπως και το θέατρο σκιών προσφέρει στα παιδιά ερεθίσματα, που τα εμπλουτίζουν ψυχοσυναισθηματικά και νοητικά. Η κούκλα, το παραμύθι και οι λειτουργίες του θεάτρου συντελούν ώστε το παιδί να βιώνει το φανταστικό, το συμβολικό και το πραγματικό. […] Σύμφωνα με το Vico (Ιταλό φιλόσοφο), ο άνθρωπος για να φτάσει στον ορθολογισμό, δεν έχει παρά να περάσει απ’ το μύθο. Τα παιδιά έχουν την ευκαιρία, μέσω του κουκλοθέατρου, να πειραματιστούν  [σε πολλαπλά επίπεδα]

Η κατασκευή της κούκλας: Η κατασκευή της κούκλας και των φιγούρων για το θέατρο σκιών αναπτύσσει τις λεπτές κινήσεις. Συντονίζει την κινητικότητα. Ταυτόχρονα ενισχύει την έφεση για εξερεύνηση του περιβάλλοντος και πειραματισμό με τα διάφορα υλικά. Ευαισθητοποιεί κι εξελίσσει την αισθαντικότητα. Αναπτύσσει τις συνθετικές ικανότητες. Και τέλος, προσφέρει απόλαυση και διασκέδαση στα παιδιά![1]»

939367_10153520382999877_942969222_o


Το παραμύθι της πετρόσουπας

Ας αφήσουμε τη Στέλλα, τη νηπιαγωγό μας, να μας μιλήσει για την επιλογή των υλικών, τις τεχνικές της, τη διαδικασία, την εμψύχωση της κούκλας και την παρουσίαση του παραμυθιού:

 «Επέλεξα τη συγκεκριμένη κατασκευή για να χρησιμοποιήσουμε ανακυκλώσιμα υλικά. Η εμψύχωση της κούκλας είναι ένα ζωντάνεμα, δίνουμε ζωή σ’ ένα άψυχο πράγμα, όπως δώσαμε αξία και ζωή σε σκουπίδια.»

«Χρησιμοποιήσαμε τεχνικές θεατρικού παιχνιδιού για να βρούμε το ρυθμό και να συντονιστούμε μεταξύ μας. Χρησιμοποιήσαμε μουσική για να δημιουργήσουμε ατμόσφαιρα και να πάρουμε κοινό ρυθμό.»

«Έχοντας στο μυαλό μου την έννοια της ενότητας, επέλεξα το παραμύθι «πετρόσουπα». Το εργαστήρι ξεκίνησε με «τρένο» που φτιάξαμε με τα σώματά μας για να ανιχνεύσουμε το χώρο. Εκεί μέσα αναζητήσαμε τον κοινό μας ρυθμό.»

«Συνεχίσαμε με αφήγηση και μιλήσαμε για την έλλειψη τροφίμων στο χωριό της ιστορίας μας και ζωγραφίσαμε και κόψαμε λαχανικά, που τα κολλήσαμε στα ξυλάκια. Πήγαμε πίσω από τη «σκηνή» μας και παρουσιάσαμε τα λαχανικά.»

«Μετά, συναντήσαμε τους πρώτους ρόλους της ιστορίας, που περπατάνε προς το χωριό. Αρχικά αναπαραστήσαμε με τα σώματά μας την πορεία προς το χωριό κι έπειτα περάσαμε στην κατασκευή της δαχτυλόκουκλας.»

«Όταν όλα τα παιδιά ετοίμασαν τις κούκλες τους πήγαμε στη «σκηνή» και συνεχίσαμε την αφήγηση μαζί με τις κούκλες.»

«Τελειώσαμε παρουσιάζοντας όλη την ιστορία με τις κούκλες μας.»

12405115_10153520382279877_266394953_o

Για να δούμε και το παραμύθι, την ιστορία που εκτυλίσσεται στην Κίνα:

12435167_10153520381974877_1334954000_o

«Κάποτε υπήρχε ένα χωριό κοντά στη θάλασσα. Ήταν ένα χωριό όπως όλα τα χωριά. Οι κάτοικοι ζούσαν ούτε πολύ ευτυχισμένοι ούτε και δυστυχισμένοι. Κάποτε ήρθαν στο χωριό ληστές και κλέψανε τα πάντα. Ό,τι δεν μπορούσαν να πάρουν, του έβαλαν φωτιά. Οι κάτοικοι, μετά από πολύ κόπο, κατάφεραν να ξαναχτίσουν τα σπίτια τους, αλλά ζούσαν μες στην ανέχεια. Εν τω μεταξύ, στο λόφο, πάνω από το χωριό τρεις άντρες συζητούσαν… Οι τρεις καλόγεροι κατευθύνθηκαν προς το χωριό για να βρουν την απάντηση σ’ αυτό που συζητούσαν. Χτύπησαν κάποιες πόρτες του χωριού, αλλά κανείς δεν απάντησε…12414062_10153520381269877_1442225818_oόλοι οι κάτοικοι είχαν μαζευτεί μπροστά στα παράθυρά τους κι άκουγαν ό,τι γινόταν στο δρόμο. «Ας φτιάξουμε μια πετρόσουπα!», είπε ο ένας. Φέρανε ένα μεγάλο τσουκάλι και ρίξανε μέσα μερικές πέτρες και νερό. Ανάψανε τη φωτιά κι άρχισαν να ανακατεύουν. Κάποια στιγμή είπε ο ένας: «Μμμμ, μυρίζει πολύ ωραία! Να χαμε και λίγο αλατοπίπερο»! Αμέσως πετάχτηκε κάποιος απ’ το σπίτι του κρατώντας το αλατοπίπερο. Πλησίασε και το έριξε στο τσουκάλι…Σχεδόν όλο το
χωριό μαζεύτηκε κοντά στο τσουκάλι και περίμενε με αγωνία την πετρόσουπα. Μετά από πολύ καιρό ξανάβλεπε ο ένας τον άλλο. Μετά
από πολύ καιρό ξαναμιλούσαν μεταξύ τους. Φέρνουν όλοι τα πιάτα και τα κουτάλια τους και σερβίρονται. Ήταν η ωραιότερη σούπα που είχαν φάει!» (Στο ενδιάμεσο τραγούδησαν διάφορα τραγούδια με νόημα.)

 

 

12414172_10153520382319877_1165976585_o

Υλικά:

για δαχτυλόκουκλα: χαρτοταινία, εφημερίδες, κόλλα στικ, χαρτόνι, γκοφρέ χαρτί για φιγούρες λαχανικών: ξυλάκια για σουβλάκια, άσπρο χαρτόνι κάνσον και μαρκαδόροι, συρραπτικό, ψαλίδια.

Εγώ, η συγγραφέας αυτού του ποστ, αναρωτιέμαι: Κινητό, υπολογιστή ή κουκλοθέατρο θα διάλεγε ένα παιδί σήμερα; Πότε ήταν η τελευταία φορά, αν υπήρξε, που παίξατε κουκλοθέατρο;

12422090_10153520384384877_1413753207_o

Ευχαριστούμε πολύ Στέλλα.

Θέλουμε και άλλο.

κουκλοθέατρος

[1] http://posixirok.blogspot.gr/search/label/%CE%94%CE%97%CE%9C%CE%99%CE%9F%CE%A5%CE%A1%CE%93%CE%99%CE%9A%CE%97%20%CE%91%CE%A0%CE%91%CE%A3%CE%A7%CE%9F%CE%9B%CE%97%CE%A3%CE%97

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s