Συνέντευξη για τα ΛΟΑΤ* δικαιώματα στην τοπική αυτοδιοίκηση

*Τα αρχικά ΛΟΑΤ (αγγλικά LGBT, Lesbian-Gay-Bisexual-Transgender) αναφέρονται συνολικά στα Λεσβιακά, Ομοφυλόφιλα,Αμφισεξουαλικά και Τρανσεξουαλικά άτομα. 

αναδημοσίευση από το http://diekdikw.gr/

 

mazi-spyros-kristi

Σε αυτές τις Περιφερειακές/Δημοτικές Εκλογές παρατηρείται μία αισθητά μεγαλύτερη προβολή ΛΟΑΤ ατόμων ως υποψηφίων, γεγονός που είναι σημαντικό σε πρωτογενές επίπεδο. Ωστόσο παρά τα αυτονόητα ωφέλη που έχει το άνοιγμα μίας μειονότητας τόσο προς τον κόσμο όσο και προς την εξουσία, είναι πολύ σημαντικό η ιδιότητα αυτή να συνοδεύεται από ουσία και δράσεις που να προωθούν εμπράκτως τα ΛΟΑΤ δικαιώματα και συμφέροντα. Μίλησα με 2 άτομα που κάνουν ακριβώς αυτό. Κομβικά σημεία στη συνέντευξη αυτή είναι, με τα λόγια του Σπύρου “το ζητούμενο είναι η αλληλεγγύη, ειδικά σε περιόδους οικονομικής και ανθρωπιστικής κρίσης”, και η υπενθύμιση της Κρίστυ πως “τα ΛΟΑΤ δικαιώματα είναι ανθρώπινα δικαιώματα και δεν είναι αποκομμένα από άλλα κινήματα διεκδίκησης”.

Πείτε μου δυό λόγια για το ποιοί είστε και τι κάνετε.

(Κρίστυ Ταπαντσή)*: Είμαι γραμματέας του ΣΥΔ Θεσσαλονίκης, συλλογικότητας για τα τρανς δικαιώματα. Η δράση μου και της συλλογικότητας που δραστηριοποιούμαι αφορά τα ανθρώπινα δικαιώματα των τρανς ανθρώπων, αλλά και ευρύτερα της ισονομίας και ισοπολιτείας για όλους τους ανθρώπους. Για την εφαρμογή κράτους δικαίου και για μια πιο δίκαιη και ελεύθερη ανοικτή κοινωνία.

(Σπύρος Βαρβέρης): Είμαι ο Σπύρος Βαρβέρης, εργάζομαι στο Νοσοκομείο ΑΧΕΠΑ και είμαι μέλος στο Τμήμα Υγείας του ΣΥΡΙΖΑ. Έχω υπάρξει ιδρυτικό μέλος και στέλεχος της ΟΠΟΘ (Ομάδας Πρωτοβουλίας Ομοφυλόφιλων Θεσσαλονίκης) από το ’88, καθώς και ιδρυτικό μέλος και στέλεχος της Σύμπραξης Κατά της Ομοφυλοφοβίας από το 1995. Από το 2012 είμαι ιδρυτικό μέλος και στέλεχος της HOMOphonia-Thessaloniki Pride. Έχω πάρει συνεντεύξεις από δημόσια πρόσωπα με θεματολογία τις διακρίσεις λόγω Σεξουαλικού Προσανατολισμού και Ταυτότητας Φύλου, που έχουν φιλοξενηθεί στο περιοδικό ANTIVIRUS, στο site 10%, καθώς και στις εφημερίδες Δρόμος της Αριστεράς, ΑΥΓΗ και Εποχή.

Τι μήνυμα πιστεύετε πως περνάει το να υπάρχουν ανοιχτά ομοφυλόφιλοι ή διεμφυλικοί υποψήφιοι σε αυτές αλλά και οποιεσδήποτε εκλογές;

(ΚΤ): Είναι ένα μήνυμα ορατότητας, κατ’ αρχήν. Ότι δεν είμαστε πολίτες δεύτερης κατηγορίας, είμαστε εδώ και διεκδικούμε να υπάρχουμε και να εκπροσωπούμαστε παντού, σε όλο το φάσμα της δημόσιας σφαίρας. Και είναι ένα μήνυμα διεκδίκησης, που δεν περιορίζεται σε μία ατζέντα μιας ομάδας, αλλά ένα μήνυμα συμμετοχής και διεκδίκησης για όλους, γιατί μιλάμε για ανθρώπινα δικαιώματα

(ΣΒ): Η υποψηφιότητά μου έχει να κάνει με την προώθηση ζητημάτων που σχετίζονται σχετικά με την ομοφυλοφιλία-ομοφυλοφοβία και κατ’ επέκταση με τον σεξισμό ως ιδιαίτερη έκφραση του ρατσισμού. Θέλω να εμπνεύσω θάρρος, ώστε ο καθένας να κάνει την προσωπική του υπέρβαση. Ο σεβασμός στην προσωπική ζωή και η αναγνώριση στοιχειωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων είναι ζητήματα που πρέπει να πάρουν τον δρόμο τους, την επίλυσή τους δηλαδή.

Στα κοινωνικά δίκτυα η αποδοχή των ανοιχτά ομοφυλόφιλων ανδρών ειδικά – και επικεντρώνομαι σε αυτό επειδή είναι πολλά τα παραδείγματα – αντιμετωπίζεται με μεγάλη θετικότητα και λειτουργεί ουσιαστικά υπερ των ατόμων που επιλέγουν να μην «κρυφτούν». Ποιοί οι λόγοι κατά τη γνώμη σας που ΛΟΑΤ άτομα επιλέγουν να μην «αποκαλυφθούν»;

(ΣΒ):  Υπάρχει εκείνος ο κόσμος που έχει ωριμάσει και συνειδητοποιήσει τι είναι και τι θέλει και που πολλές φορές δείχνει έμπρακτα τη συμπαράστασή του τόσο στους «όμοιούς» του, αλλά και στην υπόλοιπη κοινωνία, μέσα από τη δράση του. Αυτό που ονομάζουμε γενικότερα αλληλεγγύη και που είναι τελικά το ζητούμενο σε αυτήν ειδικά την περίοδο της οικονομικής και ανθρωπιστικής κρίσης. Το άλλο κομμάτι, κατά την άποψή μου, μοιάζει  να μην έχει συνειδητοποιήσει ότι η «αποκάλυψη» η δική του θα επηρεάσει έμμεσα ή άμεσα το κοντινό του περιβάλλον, έτσι ώστε να δημιουργηθούν πυρήνες αγάπης και αποδοχής, αλλά και -γιατί όχι- και διεκδίκησης σε θέματα που έχουν να κάνουν με την προσωπική ζωή και τη δράση στη δημόσια σφαίρα.   

(ΚΤ): Συχνά επιλέγουν να μην αποκαλυφθούν γιατί η ελληνική κοινωνία είναι ακόμη αρκετά φοβική, αλλά και υποκριτική. Φοβούνται ότι η αποκάλυψη μπορεί να έχει επίπτωση στην εργασία αλλά και σε άλλους τομείς της κοινωνικής τους ζωής. Θα χρειαστεί να δοθούν πολλοί ακόμη αγώνες, ώστε να ξεπεραστούν οι προκαταλήψεις και να γίνει πιο ανοικτόμυαλη η κοινωνία μας. Γι’ αυτόν τον λόγο βρισκόμαστε εδώ.

Σε αυτή την προεκλογική περίοδο έχουν υπερτονιστεί τόσο οι έμφυλες διακρίσεις – διάχυτος σεξισμός εκατέρωθεν – όσο και οι σεξουαλικές προτιμήσεις, αλλά όχι ουσιαστικά, και με έντονη αυταναφορικότητα. Πως διαφοροποιείστε; 

(ΣΒ): Εδώ και 26 χρόνια όλη η δράση μου μέσα από συλλογικότητες, ενώσεις και πολιτικές οργανώσεις κατευθύνεται στην προσπάθεια διεκδίκησης δικαιωμάτων υπέρ μιας κατηγορίες ανθρώπων που έχει υποστεί διακρίσεις, που κυμαίνονται από σεξιστικά σχόλια και ύβρεις μέχρι σωματικές επιθέσεις. Το γεγονός της ομοφυλοφιλίας μου ίσως να αποτέλεσε μόνο το κίνητρο. Η δράση μου συνεχίστηκε μέσα από την ανταπόκριση που βρήκα από τους ανθρώπους του κινήματος, μέσα από την επαφή με τους άλλους ανθρώπους που κινούνταν στο ίδιο μήκος κύματος και είχαν παρόμοιες διεκδικήσεις με τις δικές μου. Παλεύοντας το ζήτημα του σεξισμού, παλεύεις στην ουσία με τον ρατσισμό. Με τις ρατσιστικές αντιλήψεις που δυστυχώς εξακολουθούν να υπάρχουν στην ελληνική κοινωνία παρά τα θετικά βήματα που έχουν γίνει τελευταία.  

(ΚΤ): Προσωπικά δεν απευθύνομαι μόνο στους λοατ, αλλά σε όλους τους ανθρώπους. Η ταυτότητά μου είναι δεδομένη, αλλά δεν είναι μόνο αυτή. Η απεύθυνσή μου είναι προς όλους τους ανθρώπους που ονειρεύονται μια πιο ανοικτή κοινωνία χωρίς διακρίσεις, με πρόταγμα στη δικαιοσύνη και την ισονομία.

Με ποιό συνδυασμό κατεβαίνετε και γιατί; Ποιόν άλλο πολιτικό χώρο θεωρείτε ότι έχετε κοντά σας, θεωρητικώς και εμπράκτως, ως ΛΟΑΤ;

(ΚΤ): Κατεβαίνω μετά από τιμητική πρόταση που μου έγινε από τον συνδυασμό «Θεσσαλονίκη –Ανοιχτή Πόλη». Αποδέχτηκα την πρόταση και στηρίζω την Ανοιχτή Πόλη, γιατί στηρίζω την προσπάθεια για μία πόλη περισσότερο ανθρώπινη, με αλληλεγγύη και ισότητα που πιστεύω ότι το πρόγραμμα του συνδυασμού εγγυάται. Ο χώρος της αριστεράς έχει στηρίξει τα λοατ θέματα στο παρελθόν, και η συμμετοχή μου σκοπό έχει να βοηθήσει ώστε να ανοίξει περισσότερο η ομπρέλα των δικαιωμάτων, όχι μόνο για τους λοατ, αλλά για όλους και όλες.

(ΣΒ): Κατεβαίνω στη Θεσσαλονίκη με τον συνδυασμό του Τριαντάφυλλου Μηταφίδη «Θεσσαλονίκη –Ανοιχτή Πόλη», γιατί θεωρώ πως μπορώ να έχω εμπιστοσύνη τόσο στο συγκεκριμένο σύντροφο που είναι επικεφαλής όσο και στα πρόσωπα που στελεχώνουν την παράταξη. Είναι, άλλωστε, άνθρωποι που συμμετέχουν εδώ και χρόνια δυναμικά στα διάφορα κινήματα της πόλης και νιώθω ότι μαζί τους μπορούμε να αλλάξουμε τα πράγματα που μας ενοχλούν τόσο στη Θεσσαλονίκη όσο και συνολικότερα. Στο λοατ κίνημα θεωρώ συνοδοιπόρους μας τους συντρόφους τόσο από τον χώρο της ΑΝΤΑΡΣΥΑ όσο και από το χώρο της Οικολογίας, που ήταν από τους πρώτους που «σήκωσαν» το λοατ ζήτημα στην Ελλάδα και το έβαλαν στην πολιτική ατζέντα των διεκδικήσεων πριν από δεκαετίες και συνεχίζουν να υποστηρίζουν τις δράσεις μας.   

Είναι αρκετά σημαντικό το διακύβευμα της ΛΟΑΤ ατζέντας, ώστε να καταφέρει να προσελκύσει προς το συνδυασμό σας, ΛΟΑΤ ψηφοφόρους που κατατάσσονται όμως ιδεολογικά και πολιτικά σε άλλους χώρους; 

(ΚΤ): Το διακύβευμα της λοατ ατζέντας εκ των πραγμάτων είναι σημαντικό, γιατί τα λοατ δικαιώματα είναι ανθρώπινα δικαιώματα, και κατά τη γνώμη μου μπορεί να αποτελέσει σημείο αιχμής για μία πιο ανοικτή κοινωνία. Επίσης το λοατ κίνημα, δεν είναι ξεκομμένο απ’ τ’ άλλα κινήματα διεκδίκησης. Συνδέεται με το κίνημα των γυναικών για ισότητα, συνδέεται ακόμη με αιτήματα άλλων μειονοτήτων όπως οι αντιρρησίες συνείδησης, οι πρόσφυγες, οι ρομά, συνδέεται γενικότερα με το αίτημα για δικαιοσύνη. Γιατί εν τέλει το επίδικο είναι πάντα μια πιο ανοικτή και δίκαιη κοινωνία. Αυτό αφορά όλους τους ανθρώπους.

(ΣΒ): Ο ρατσισμός έχει πολλά απεχθή πλοκάμια και ένα από αυτά είναι οι διακρίσεις σε βάρος των λοατ. Θεωρώ ότι η υποστήριξη του συνδυασμού της Ανοιχτής Πόλης μέσα από την υποστήριξη στο πρόσωπό μου έχει να κάνει με την μη ανοχή πλέον από την πλευρά του κόσμου στη διαιώνιση των ρατσιστικών και σεξιστικών συμπεριφορών. Η υποστήριξη ενός ομοφυλόφιλου, μιας τρανς δείχνει ότι η αξιοπρέπεια, ο σεβασμός στον άνθρωπο, στην προσωπική/ ιδιωτική του ζωή, είναι αδιαπραγμάτευτα στοιχεία σε μια πολιτισμένη, σύγχρονη κοινωνία. Δεν μπορείς, με την έννοια αυτή, να υποστηρίζεις από τη μια πλευρά δικαιώματα μιας μειονότητας που καταπιέζεται, αδιαφορώντας για τα δικαιώματα μιας άλλης μειονότητας που καταπιέζεται εξίσου. Δεν μπορείς να θες να αλλάξουν τα πράγματα υπέρ των λοατ, αλλά να παραμείνουν ίδια π.χ. όσον αφορά στις γυναίκες, στους ανάπηρους,στους ηλικιωμένους,σ τους οροθετικούς. Όταν μια κοινωνία προοδεύει, θεωρώ ότι προοδεύει στο σύνολό της και όχι αποσπασματικά.    

Είναι δυνατόν να προωθηθούν ουσιαστικά τα δικαιώματα των ΛΟΑΤ, τουλάχιστον σε αυτοδιοικητικό επίπεδο, και με ποιούς τρόπους;

(ΣΒ): Ασφαλώς υπάρχουν θέματα που μπορούν να αλλάξουν σε μια θετική κατεύθυνση τόσο σε επίπεδο συμβολισμού όσο και σε καθαρά πρακτικό-ουσιαστικό επίπεδο. Ωστόσο, αν θέλουμε να χτυπηθεί ο σεξισμός/ρατσισμός σε βάρος των λοατ ανθρώπων, θα πρέπει να γίνει μια ριζική τομή σε σχέση με το παρελθόν. Αυτό προϋποθέτει βέβαια μια συνολικότερη ρήξη και ανατροπή όχι μόνο σε αυτοδιοικητικό επίπεδο, αλλά και σε κεντρικό πολιτικό.

(ΚΤ): Βεβαίως και είναι δυνατόν και με απολύτως ουσιαστικό τρόπο. Το ΣΥΔ, έχει κάνει συγκεκριμένες προτάσεις για το πώς μπορούν να προωθηθούν τα τρανς δικαιώματα:

– Αναγνώριση της ταυτότητας φύλου σε τοπικό επίπεδο Δήμου ή Περιφέρειας και σχετική εγκύκλιος προς όλες τις υπηρεσίες για τον σεβασμό της ταυτότητας φύλου των τρανς προσώπων. Ιδιαίτερα όσον αφορά τις ευαίσθητες υπηρεσίες Ληξιαρχείων, Δημοτολογίου και Μητρώων. Προσβασιμότητα στις δημοτικές ή περιφερειακές υπηρεσίες στο σωστό γένος που συνάδει με την ταυτότητα φύλου του προσώπου.

– Ανάληψη θετικών πρωτοβουλιών για την άρση του αποκλεισμού στον χώρο της εργασίας μέσω προγραμμάτων για την απασχόληση σε Δημοτικό ή Περιφερειακό επίπεδο. Ιδιαίτερα μέσω της Διεύθυνσης Δια Βίου Μάθησης, προγράμματα για την επαγγελματική κατάρτιση.

– Κάλυψη ιατροφαρμακευτικών αναγκών τρανς ανθρώπων μέσω των Δημοτικών Ιατρείων, και στήριξη αποκλεισμένων τρανς ανθρώπων μέσω τοπικών δομών αλληλεγγύης.

– Ανάληψη πρωτοβουλιών κατά των διακρίσεων μέσω εθελοντικών δράσεων σε τοπικό επίπεδο. Διενέργεια σεμιναρίων σε συνεργασία με λοατ οργανώσεις για τον σεβασμό της ταυτότητας φύλου. Δημιουργία κατευθυντήριων γραμμών κατά των διακρίσεων στις τοπικές δημοτικές / περιφερειακές υπηρεσίες που θα συμπεριλαμβάνει και την ταυτότητα φύλου.

– Για το θεμα της σεξουαλικής εργασίας, παρ’ ότι η μόνη αρμοδιότητα που έχουν οι αρχές της τοπικής αυτοδιοίκησης, είναι η εφαρμογή ενός άθλιου νόμου (2734/99), θεωρούμε ότι πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη οι παρατηρήσεις του καθηγητή Αλιβιζάτου σε σχετική του γνωμοδότηση, όσο και οι προτάσεις προς την πολιτεία του Συμπαραστάτη του δήμου Αθηναίων. Κυρίως -τουλάχιστον μέχρι να εξορθολογιστεί το πλαίσιο για την σεξουαλική εργασία- πρέπει να γίνονται πάντα σεβαστά τα ανθρώπινα δικαιώματα των εργαζομένων του σεξ και κυρίως να αποθαρρύνονται από τις δημοτικές αρχές οι μαζικές επιχειρήσεις της αστυνομίας που στιγματίζουν και εξαθλιώνουν επιπλέον τους/τις εργαζομένες/ους του σεξ.

– Δημιουργία παρατηρητηρίου κατά του ρατσισμού σε τοπικό επίπεδο που θα καταγράφει περιστατικά ρατσιστικής βίας και διακρίσεων.

– Ενδυνάμωση του θεσμού του Συμπαραστάτη του Δημότη και του Περιφερειακού Συμπαραστάτη. Διασύνδεσή του με τα τοπικά παρατηρητήρια κατά του ρατσισμού. Συμμετοχή του στη δημιουργία κατευθυντήριων γραμμών κατά των διακρίσεων που θα απευθύνεται στις υπηρεσίες του Δήμου ή της Περιφέρειας.

– Ιδιαίτερα για τους Δήμους Αθήνας και Θεσσαλονίκης, παραχώρηση χώρου που θα χρησιμεύσει ως έδρα λοατ οργανώσεων. Εναλλακτικά απαλλαγή τους από τα δημοτικά τέλη.

Κάτι τελευταίο που θα θέλατε να πείτε ως υποψήφιοι με το συνδυασμό Ανοιχτή Πόλη στη Θεσσαλονίκη με τον Τριαντάφυλλο Μηταφίδη;

(ΣΒ): Η υποψηφιότητά μου θα ήθελα να είναι μόνο η αφορμή για να συζητηθούν ανοιχτά τα ζητήματα σεξουαλικού προσανατολισμού και ταυτότητας φύλου. Είναι μια συζήτηση που έχει ανοίξει και που από την ανταπόκριση που λαμβάνω δείχνει να απασχολεί την κοινωνία σήμερα, οπότε τυχόν ανάδειξή μου σε εκλόγιμη θέση, θα σηματοδοτούσε μια συνολικότερη ωρίμανση της νοοτροπίας του εκλογικού σώματος. «Πόλη είναι οι άνθρωποί της», ας αρχίσει επομένως να ωριμάζει η συνείδηση ότι μέσα στην κοινωνία υπάρχουν ομοφυλόφιλοι, λεσβίες,αμφισεξουαλικοί, τρανς που διεκδικούν όχι μόνο την ορατότητα, αλλά την αποδοχή και τον σεβασμό όλων.

(ΚΤ): Εγώ θα ήθελα να ευχαριστήσω τον κύριο Μηταφίδη, για την εμπιστοσύνη που έδειξε στο πρόσωπό μου, αλλά και για το γεγονός ότι συμπεριλαμβάνει στον συνδυασμό του μία τρανς γυναίκα. Ελπίζω η υποψηφιότητά μου να βάλει ένα λιθαράκι ώστε η πόλη μας να γίνει πιο ανοικτή στη διαφορετικότητα.

*Στο ψηφοδέλτιο της Ανοιχτής Πόλης ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, η Κρίστυ αναγράφεται με το όνομα όπως εμφανίζεται στη ταυτότητα της, Χρήστος Ταπαντσής.

– See more at: http://diekdikw.gr/article/%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%AD%CE%BD%CF%84%CE%B5%CF%85%CE%BE%CE%B7-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CE%BB%CE%BF%CE%B1%CF%84-%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%B1%CE%B9%CF%8E%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%84%CE%BF%CF%80%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B1%CF%85%CF%84%CE%BF%CE%B4%CE%B9%CE%BF%CE%AF%CE%BA%CE%B7%CF%83%CE%B7#sthash.wp5utXjj.dpuf

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s