Διήμερο αντιφασιστικού κινηματογράφου στο εργατικό κέντρο‏

Κινηματογραφική Λέσχη Σπάρτης «Ρόδον»

αρχείο λήψης (2)

ΡΟΔΟΝ

Την  Πέμπτη στις 8 Μαΐου και ώρα 8.30 το βράδυ
στο Εργατικό Κέντρο Σπάρτης
προβάλλουμε την ταινία:

“Τα παιδικά χρόνια του Ιβάν”

Σοβιετική Ένωση, 1962

Διάρκεια 95′

Σκηνοθεσία: Αντρέι Ταρκόφσκι

Σενάριο: V. Bogomolov

ΗθοποιοίΝικολάι Μπουρλιάγιεφ, Βάλια Μαλιάβινα, Στέπαν Κρίλοφ, Νικολάι Γκρίνκο, Ιρίνα Ταρκόφσκαγια

Υπόθεση:


Η ιστορία εκτυλίσσεται κατά τη διάρκεια του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου, με κεντρικό ήρωα ένα δωδεκάχρονο αγόρι, τον Ιβάν, η οικογένεια του οποίου ξεκληρίστηκε από τους Ναζί. Μην έχοντας να χάσει κάτι, κατατάσσεται στον Σοβιετικό στρατό ως ανιχνευτής και αναλαμβάνει επικίνδυνες αναγνωριστικές αποστολές, για τις οποίες είναι ο πλέον κατάλληλος χάρη στο μικρό του μπόι και τη σβελτάδα του. Δημιουργεί φιλίες με πολλούς από τους ενήλικες συμπολεμιστές, οι οποίοι τον σέβονται και τον αναγνωρίζουν ως ισότιμο. Όταν του προτείνουν να πάει σε μια στρατιωτική ακαδημία, για να τον προφυλάξουν από τους κινδύνους της μάχης, ο Ιβάν απορρίπτει πεισματικά την ιδέα.

https://www.youtube.com/watch?v=aUcD5T22f7I  

Την  Παρασκευή  στις 9 Μαΐου και ώρα 8.30 το βράδυ
στο Εργατικό Κέντρο Σπάρτης
προβάλλουμε την ταινία:

”Ο αληθινός φασισμός”

Σοβιετική Ένωση, 1965

Ντοκιμαντερ

Διάρκεια 130′

Σκηνοθεσία: Μιχαήλ Ρομ

Σενάριο:  Yuri Khanyutin, Mikhail Romm

Εμφανίζονται :Mikhail Romm, Marlene Dietrich, Joseph Goebbels

 

Υπόθεση:

Η πιο «δημοφιλής» αντιπολεμική ταινία όλων των εποχών, αποτελεί μια καυστική καταδίκη του φασισμού όχι μέσα από μια «ψυχρή», κοινωνιολογική προσέγγιση αλλά μέσα από την ανάδειξη παρείσφρησης της φασιστικής νοοτροπίας στην καθημερινότητα του μικροαστού, μέσα από τον εύκολο συναισθηματισμό. Το ντοκιμαντέρ, με υλικό από πολεμικά αρχεία της ΕΣΣΔ, της Γερμανίας και της Πολωνίας, αλλά και από τα απόρρητα αρχεία του χιτλερικού υπουργείου προπαγάνδας και ταινίες της Λένι Ρίφερνσταλ, δεν μένει ωστόσο σε μια ξερή παράθεση ιστορικών ντοκουμέντων. Αντίθετα, μέσα από μια ψυχολογική περισσότερο ερμηνεία, αγγίζει ουσιαστικά το ζήτημα του φασισμού που βίωσαν πρόσφατα οι άνθρωποι, οι οποίοι, φαίνεται, δεν ήταν άμοιροι ευθυνών σε αυτή τη μαζική παραπλάνηση στην οποία οδηγήθηκαν.

 

 

Ωστόσο η ταινία δεν αφηγείται ιστορικά γεγονότα. Τη γέννηση, την πορεία και την ήττα του Φασισμού. Αυτό έχει γίνει ήδη από πολλούς. Η φωνή του Ρόμ – που συνδέει αυτά τα κεφάλαια – εξηγεί, σχολιάζει και συγχρόνως συζητάει με το θεατή, τον βοηθάει να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα, να σκεφτεί, τι είναι τέλος πάντων αυτό που ονομάζουμε Φασισμός, σε τι έδαφος αναπτύχθηκε, τίνος συμφέροντα εξυπηρετεί, με τι μεθόδους εξαπατάει τον άνθρωπο, πώς μεταβάλλει τον άνθρωπο σε κτήνος, τι πρέπει να γίνει, ώστε ο άνθρωπος να παραμείνει άνθρωπος. «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η ταινία μου, αναφέρεται σε γεγονότα περασμένης εποχής. Ωστόσο, μονάχα κατά ένα μέρος. Γιατί αυτή η ιστορική ανάλυση της ψυχολογίας του φασισμού, η ψυχολογική ανάλυση των ειδώλων του, με δύο λόγια, όλος ο κύκλος των προβλημάτων της ταινίας – είναι ο κύκλος των πιο καυτών προβλημάτων που κρατάνε σε αγωνία το σημερινό άνθρωπο.» Μιχαήλ Ρομ 

 

http://www.youtube.com/watch?v=pWCUmSK-MFk

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s